counter create hit

مطالب مرتبط:

کشف جسد یک مرد ۳۶ ساله در شیراز

فرمانده انتظامی شهرستان شیراز از کشف جسد یک مرد ۳۶ ساله در رودخانه خشک شیراز خبر داد.

مسابقه جدید، برنده متفاوت! رویارویی ب ام و M5 و مرسدس-ای ام جی E63 S

مسابقه جدید، برنده متفاوت! رویارویی ب ام و M5 و مرسدس-ای ام جی E63 S

چندین نسل است که مرسدس و BMW هم در پیست و هم در خیابان با یکدیگر جنگ می کنند. این دو رقیب هم وطن اصلاً از رویارویی مستقیم نمی ترسند مخصوصاً زمانی که بحث مسابقه محصولات پرفورمنس باشد. نسل فعلی مرسدس-ای ام جی E63 اواخر سال 2016 معر ...

این کره ای کاردرست! نقد و بررسی کیا استینگر GT-Line

این کره ای کاردرست! نقد و بررسی کیا استینگر GT-Line

رشد برند کره ای کیا در سال های اخیر به خوبی مستندسازی شده است. در حالی که سوپرمینی ها و خودروهای کوچک این برند ارتقا یافته اند طیف محصولات شاسی بلند و کراس اوور این خودروساز نیز شامل 5 مدل است. اما این استنیگر است که نشان دهنده تکه ...

باور کردنی نیست، او همان راسل کرو است؟

جدیدترین اخبار گوناگون را در «تابناک با تو» از دست ندهید. در این سایت شما هر روز گزید ه ای از آخرین اخبار پیرامون موضوعات خانواده، سلامت و بهداشت، سرگرمی و دانستنی ها، آشپزی، فیلم و عکس هایی از سراسر جهان، دکوراسیون و ... را دنبال خواهید کرد. همچنین «تابناک باتو» ...

نظر وزیر دفاع آمریکا درباره احتمال «حمله به سوریه»

وزیر دفاع آمریکا امروز دوشنبه درباره احتمال «حمله به سوریه» اظهارنظر کرد و گفت که او در حال حاضر این موضوع را رد نمی کند.

اردوغان؛ هم پیمان آمریکا، همکار ایران و شریک روسیه

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش از ائتلاف با آمریکا، شراکت با روسیه و همکاری با ایران دست نمی کشد.

باورتان می شود این دو کودک دوقلو باشند!

جدیدترین اخبار گوناگون را در «تابناک با تو» از دست ندهید. در این سایت شما هر روز گزید ه ای از آخرین اخبار پیرامون موضوعات خانواده، سلامت و بهداشت، سرگرمی و دانستنی ها، آشپزی، فیلم و عکس هایی از سراسر جهان، دکوراسیون و ... را دنبال خواهید کرد. همچنین «تابناک باتو» ...

نجات 5 نفر از آتش سوزی یک منزل در شقایق جنوبی

سخنگوی آتش نشانی از حریق در یک منزل مسکونی و مصدومیت دو نفر خبر داد.

حاتمی کیا در ... ابتدای انقلاب در عسل ساختار سینمای ایران

حاتمی کیا؛ آغاز انقلاب در خودبنیادیِ ساختار سینمای ایران

باشگاه خبرنگاران زندگیمشاهدات قبل از, تحلیلی اجتماعی و ناشی از ایران به بهانه سخنان ابراهیم حاتمی کیا در مراسم اختتامیه سی و ششمین جلسه از جشنواره فجر:سینما غیر از یک مطالعه در ابعاد فنی و ظاهر است. در انقلاب اسلامی و دیگر کاهش یافته بود. سینما, ظهور, است و توصیه شده است. روایت شامل حروف صدادار(و گاهی اوقات صامت) است که درگیر آن یا در این قاره است.اما داستان از ایران است تا حدودی پیچیده تر است. نگه دارید نه از انقلاب به بعد از ظهور جدی تر دانستن چرا که انقلاب اجتماعی و فرهنگی زمینه های ساخته شده در ایران و همچنین در برخی از منبع کنترل و تغییر اساسی گاهی ارزشی-هنجاری ایجاد کرد اما لنز سینمای ایران(سینما به معنای کلیت ظهور یافته در ایران) همچنان اسیر عینک‌های مادونِ تحول بینیِ عواملش بود.این اسارت نه تنها نتوانست با ندای فهم ماهیت و حقیقت سینما و فهم حقیقتِ انقلاب اسلامی و تلاش در راستای کاهش فاصله‌ی آنها برطرف شود بلکه با های و هویِ بی بنیادِ غیرعاقلانه ی انزجار و گریز از سینمای دولتی، استمراری منقبض تر یافت.انبساط روزافزون حقیقت انقلاب در میان گستره مردم، منطقه و جهان عرصه ای از زیست اجتماعی را رقم زده که روایتش منوط به آگاهی است. آگاهی اما، شروطی دارد. اول شرطش، زدودنِ غبار غفلت و دومینش، استقلال از خودبینی و خود اتکایی در فهم و شرط سومش، شجاعت و انصاف در مواجهه با حقیقت است.اما لنز عوامل سینمای ایران کماکان بر تکیه گاه خاستگاه اولیه اش استوار است. خاستگاهی که مبتنی بر هستی شناسیِ اما نیستی بنیان گرفت و به قول مانستربرگ براساس معرفت شناسی نئوکانتی استمرار یافت. آنچه که شالوده ی تمام ارکان سینما بر آن استوار است همان خودبنیادی معرفتی و حس غنای از غیر است.این ساختار در خاستگاه اجتماعی اولیه اش که مغرب زمین است کاملا با روند درستی عمل کرده و می کند اما افسوس از هنگامی که در جامعه ایران نهادینه شد نه تنها اندک شناختی از شالوده اش رقم نخورده بلکه با تکنیک زدگیِ غیر روشمند، هر روز مسئله سازتر می شود.سینمای ایران از یکسو به دلیل شالوده معرفتی اش و از سوی دیگر به دلیل سطحی زدگی در آگاهی از خویشتنِ خود، همواره در طول این 40سال با خلط میان «هنرمند مستقل» و «هنرمند خودبنیاد»، سعی در پرده افکندن بر نگاه خویش از رخدادهای عرصه اجتماعی و ارائه ی روایتی دیگرگون با نظام حاکم داشته و در این راستا، هر آن کس را که روایتی قریب به پدیدارهای متاثر از ماهیت انقلاب اسلامی ارائه کرده با برچسبهایی همچون «وابسته به نظام»، «هنرمند غیر مستقل»، «سینماگر دولتی» و... سرکوب و طرد کرده است.این رفتارهای شبه آنتاگونسیتی که محصول سطحی زدگی در فهم پایه ای ترین مفاهیم مربوط به هویت خویش است با همراهی فرم گرایی محض، نقطه پیرامونی دانستن محتوا، انکار سمبلیسم هنری و تکنیک زدگیِ بی بنیان منجر به حالتی تلخ شده که می توان نامش را «غفلت جاهلانه» نهاد.اما، به حضور آوردن غافل و آگاه کردن جاهل، هم هزینه دارد و هم اهلش را می طلبد. اگر هنرمند به تصریح بسیاری از کارگردانان نام آشنای سینمای ایران، کاری خداگون می کند، باید گفت که هنرمند غفلت زدا و جهل ستیز نیز کاری رسولانه صورت می دهد. رسالتی که روزی برعهده آوینی(ره) بود و هزینه اش را داد و اکنون نیز عهده دار این رسالت رسولانه، ابراهیم حاتمی کیاست.فهم عمقِ گفتار و رفتار حاتمی کیا در سخنان اختتامیه جشنواره فجر 96 بر حاضرانِ عاقلِ عصر امروز و دورانهای پیش روی آینده کاملا مشخص است. این عبارت او که:«من فیلم ساز وابسته ام و فیلم ساز این نظامم» معنایی ژرف دارد و می‌توان آن را سرآغاز انقلابی نوین در راستای خویشتن آگاهیِ سینمای ایران دانست.پتک ابراهیم گون این عبارت، اصلی ترین شالوده معرفتی سینما را که اکنون در ایران با خلط میان هنرمند مستقل و هنرمند خودبنیاد تبدیل به شالوده ای ساختاری شده، هدف گرفته است. افتخار به فیلم سازِ نظام بودن نه یک طعنه سیاسی و نه یک لج بازی کودکانه و نه حتی انکار مفهوم هنرمند مستقل است بلکه نهیبی است برای فهم هویتِ اصلیِ سینما و شناخت حقیقت و واقعیت عرصه کنونیِ حیاتِ اجتماعی تا با گامی در راستای انسِ درونی با حقایق و وقایع کنونی، بتوان روایتی قریب به واقع را رقم زد تا سینمای کنونی ایران را از اسارتِ سطحی زدگی و سردرگمی نجات داد.* رضا محمدیانتهای پیام/